حسین جواهری
حسین جواهری
شماره تماس: 09127111049 / شماره پروانه: ۷۶۴۵۷

فهرست مطالب

❓ بازنده قمار می تواند با شکایت مال خود را پس بگیرد؟

قمار در قرآن کریم

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ

به نام خداوند بخشنده و مهربان

ای اهل ایمان، شراب و قمار و بت‌پرستی و تیرهای گروبندی همه اینها پلید و از عمل شیطان است، از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید.

قمار در حقوق

⚖️ قمار جرم است و مجازات دارد. طبق ماده 705 قانون مجازات اسلامی مصوب1375؛ قمار بازی با هر وسیله‌ای ممنوع و مرتکبین آن به یک تا شش ماه حبس و یا تا (74) ضربه شلاق محکوم می‌شوند و در صورت تجاهر‌به قماربازی به هر دو مجازات محکوم می‌گردند.

دعاوی مربوط به قمار

✅ وفق ماده 654 قانون مدنی قمار وا گروبندی باطل و دعاوی راجعه به آن مسموع نخواهد بود. قمار و گروبندی از مصادیق «استفاده بدون جهت» است و نه تنها دعوای مطالبه آن مسموع نیست، اگر مالی پرداخته شده باشد، قابل استرداد است (کاتوزیان، قانون مدنی در نظم حقوق کنونی، ذیل ماده 654، یاداشت 2)

🔻 پاسخ سوال به بیانی ساده تر:

💡 شخصی که در قمار برنده شده است نمی تواند در دادگاه شکایتی برای گرفتن شرط خود مطرح کند اما اگر کسی در قمار ببازد و مال خود را از دست بدهد می تواند درخواست استرداد آن را کند. (استرداد یعنی: پس گرفتن چیزی)

شبکه های اجتماعی: