حسین جواهری
حسین جواهری
شماره تماس: 09127111049 / شماره پروانه: ۷۶۴۵۷

فهرست مطالب

مقدمه (جهت ساده سازی)

✒ بعضی از مطالب حقوقی دارای واژگانی است که ممکن است کمی دشوار به نظر برسند. در این سایت سعی شده است تا تمام مطالب را به بیانی ساده بیان کنیم. این مطلب دارای عباراتی است که ممکن است ساده به نظر نرسند لذا در این مقدمه قصد دارم تا ابتدا شما را با این عبارات تا حدی آشنا کنم.

موقعیتی را فرض کنید که به یک فروشگاه جهت خرید مراجعه می کنید و خرید خود را در سبد قرار می دهید. برای پرداخت هزینه کالا به فروشنده مراجعه میکنید و مبلغ را پرداخت کرده و از فروشگاه خارج می شوید. همین مثال ساده در واقع یک معامله و یک عقد با ارکان مختص به خود بود. در حقوق به این معامله (یعنی خرید و فروش) بیع به فروشنده بایع و به پولی که پرداخت کردید ثمن آن معامله گفته می شود. ضمنا در حقوق به شمایی که خریدار بودید همان مشتری گفته می شود.

بهتر است بدانید که بیع، عقد معاوضی (عقد معاوضه در لغت به معنای مبادله کردن و در اصطلاح به مبادله کالا و خدمات گفته می‌ شود) محسوب می شود و عوض مالی که مورد معامله واقع می شود قرار می­ گیرد.

✅ حال با روشن شدن بحث را پیش می بریم.

ثمن معامله

ثمن معامله در فرهنگ فارسی معین به معنای بها و نرخ است و درعلم حقوق به معنای پولی [مبلغ/عوض] است که در قبال فروش مالی به دست می آید. ثمن به بهایی اطلاق می‌ گردد که کالا در برابر آن معامله شده است؛ خواه با ارزش متعارف کالا در بازار برابر باشد یا بیشتر و یا کمتر باشد و تفاوت آن با «قیمت» در همین است؛ زیرا «قیمت» عبارت است از ارزش کالا در بازار و نزد عرف که از آن به «ثمن المثل» تعبیر می شود.

بیع یک عقد معاوضی است یعنی در قبال مال مورد معامله، عوض قرار می گیرد که از نظر عرفی بین عوض و معوض (مال مورد معامله و پول آن) برابری ارزش وجود دارد. در قراردادهای بیع (خرید و فروش) قسمتی وجود دارد که ما به ازای مال مورد معامله اختصاص دارد و تعیین کننده میزان ارزشی است که در ازای انتقال مالکیت مال مورد معامله به خریدار، به فروشنده تعلق می گیرد.

ثمن از حیث نحوه پرداخت

به محض انعقاد قرارداد و یا امضای مبایعه نامه خریدار مکلف است بهای مال مورد معامله را به فروشنده پرداخت کند که اصطلاحا می‌گویند ثمن معامله حال است و در عرف بازار به آن معامله نقدی می‌گویند اما این امکان وجود دارد که طرفین برای پرداخت پول تاریخ خاصی را مقرر کرده باشند و یا شرایط خاصی را برای پرداخت تعیین نمایند.

البته لازم به ذکر است که در بعضی از قراردادهای پیش فروش اموال، به علّت طولانی بودن زمان تهیه و تولید، ثمن معامله تعیین نمی شود و محاسبه آن به زمان آینده موکول می گردد و همچنین ممکن است این خرید و فروش به شکل اقساطی واقع شده باشد، در این حالت فروشنده باید برای دریافت پول خود منتظر حلول اجل و سررسید اقساط بماند و تا پیش از آن حق مطالبه آن را ندارد و لذا نحوه پرداخت می تواند نقدی، موجلُ و یا به صورت اقساط باشد.

شبکه های اجتماعی: