حسین جواهری
حسین جواهری
شماره تماس: 09127111049 / شماره پروانه: ۷۶۴۵۷

فهرست مطالب

سوال و مسئله

ممکن است گوشی تلفن همراه به هر دلیل به دست شخص دیگر افتد، مثلا فردی گوشی خود را روی میز گذاشته و از اتاق بیرون رفته است؛ حال میخواهیم بدانیم که آیا اگر همکار او بدون اجازه از صاحب تلفن، موبایل را بردارد و وارد فایل ها یا گالری شود آیا این عمل جرم است یا خیر؟

دسترسی غیرمجاز

مستند به ماده 1 قانون جرایم رایانه ایی هرکس به طور غیرمجاز به داده ها یا سامانه های رایانه ای یا مخابراتی که به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است دسترسی یابد، به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

با توجه به ماده 1 قانون جرایم رایانه ای، دسترسی غیرمجاز به داده ها با سامانه های رایانه ای یا مخابراتی، چنانچه حفاظت شده باشند، جرم بوده و مرتکب حسب حکم ماده مذکور به حبس یا جزای نقدی یا هر دو محکوم می شود. منظور از عبارت “به وسیله تدابیر امنیتی حفاظت شده است” در ماده 1 این است که به عنوان مثال گوشی تلفن همراه دارای رمز ورود باشد. مع هذا در تحقق این جرم آنچه مهم است، حفاظت شده بودن داده ها توسط تدابیر امنیتی است. بنابراین صرف دسترسی به هر داده با سامانه رایانه ای یا مخابراتی که بواسطه تدابیر امنیتی حفاظت شده، جرم می باشد.

جاسوسی رایانه ایی

لازم به ذکر است که چنانچه دسترسی به داده های سری باشد، جرم جاسوسی رایانه ای محقق می شود. طبق ماده 3 قانون جرایم رایانه ایی هر کس به طور غیرمجاز نسبت به داده های سری درحال انتقال یا ذخیره شده در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا حامل های داده مرتکب اعمال زیر شود، به مجازات های مقرر محکوم خواهد شد:

الف) دسترسی به داده های مذکور یا تحصیل آنها یا شنود محتوای سری در حال انتقال، به حبس از یک تا سه سال یا جزای نقدی از بیست میلیون (20.000.000) ریال تا شصت میلیون (60.000.000) ریال یا هر دو مجازات.

ب) در دسترس قرار دادن داده های مذکور برای اشخاص فاقد صلاحیت، به حبس از دو تا ده سال.

ج) افشاء یا در دسترس قرار دادن داده های مذکور برای دولت، سازمان، شرکت یا گروه بیگانه یا عاملان آنها، به حبس از پنج تا پانزده سال.

نتیجه و پاسخ سوال و مسئله

با توجه به آنچه گفته شد، در فرض سوال، اگر تلفن همراه بواسطه تدابیر امنیتی حفاظت شده باشند، بزه دسترسی غیرمجاز موضوع ماده 1 جرایم رایانه ایی محقق شده است و مرتکب به به حبس از نود و یک روز تا یک سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (5.000.000) ریال تا بیست میلیون (20.000.000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

بیشتر بخوانید: آیا هک وای فای جرم است؟

شبکه های اجتماعی: