🔻 قرار وثیقه چیست؟

✒ احتمالا در فیلم ها و سریال ها نام وثیقه را شنیده اید، آنجا که یک فرد متهم به ارتکاب جرمی شده است و برای آنکه آزاد شود وثیقه ایی می سپارد. وقتی کسی به عنوان متهم یک پرونده شناخته می شود، در صورت نیاز آزادی او برای مدتی محدود می شود و فرد بازداشت خواهد شد. قرار وثیقه ، قراری است که به موجب آن متهم در ازاء اینکه مالی را در اختیار دادسرا قرار می دهد ، بازداشت نمی شود.

به موجب این قرار مرجع قضایی از متهم می‌خواهد که ضمن تعهد به حضور نزد مقام قضایی، مالی را که ممکن است منقول یا غیر منقول باشد یا وجه نقد یا ضمانت بانکی به عنوان وثیقه تودیع نماید.

باید توجه داشت که متهمی که در مورد او قـرار وثیـقه صادر شده است در صورتی که احضار شود و بدون عذرموجه حاضر نشود به وثیقه‌ گذار وی اخطار می‌شود که ظرف یک ماه متهم را تحویل دهد. در صورت ابلاغ واقعی اخطاریه و عدم تحویل متهم به دستور دادستان وثیقه ضبط خواهد شد.

شخص حقوقی کیست؟

💡 منظور از اشخاص حقوقی، اشخاصی هستند که یک وجود فرضی و اعتباری دارند که توسط انسان ها ایجاد شده است. این اشخاص اهدافی دارد و می تواند طرف تهعد قرار گرفته یا دارای حقوقی باشد. مثلا شرکت ها اشخاص حقوقی محسوب می شوند. در این خصوص ماده 587 قانون تجارت اشعار می دارد: “موسسات و تشکیلات دولتی و بلدی، به محض ایجاد و بدون احتیاج به ثبت، دارای شخصیت حقوقی می‌شوند.”

🔻 آیا قرار وثیقه را می توان برای اشخاص حقوقی نیز صادر کرد؟

✔ حال که با وثیقه و شخص حقوقی آشنا شدیم باید بدانیم که قرار وثیقه موضوع ماده 217 قانون آیین دادرسی کیفری و ماده 287 قانون آیین دادرسی کیفری، از قرار های تامین برای اشخاص حقیقی می باشد. چرا که نتیجه عملی از این قرار، حضور یا تحویل دهی متهم در مرجع قضائی توسط وی یا وثیقه گذار است. طبیعی است حضور شخص حقوقی در مرجع قضائی معنایی ندارد.

⚖️ صدور قرار تامینی برای شخص حقوقی

بنابر ماده 690 قانون آیین دادرسی کیفری در مورد شخص حقوقی منحصرا صدور قرار های تامینی زیر امکان پذیر است:

1️⃣ قرار ممنوعیت انجام بعضی از فعالیت های شغلی که زمینه ارتكاب مجدد جرم را فراهم می کند
2️⃣قرار منع تغيير ارادی در وضعیت شخص حقوقی از قبیل انحلال ، ادغام و تبدیل که باعث دگرگونی یا از دست دادن شخصیت حقوقی آن شود.