Picture of حسین جواهری
حسین جواهری
شماره تماس: 09127111049 / شماره پروانه: ۷۶۴۵۷

فهرست مطالب

مال منقول و غیرمنقول

درخصوص مال منقول و غیرمنقول در مطلب «مال منقول و غیرمنقول چیست؟ و ضابطه تشخیص آن» به طور کامل موضوع شرح داده شده است. به طور کلی مال غیرمنقول، مالی است که نمی توان آن را از محلی به محل دیگر منتقل کرد و منظور از مال منقول، کلیه اشیاء مادی است که قابلیت نقل و انتقال را از محلی به محل دیگر دارند. برای شناخت این اموال پیشنهاد می شود مطلب ذیل را مطالعه نمایید:

بیشتر بخوانید:

مال منقول و غیرمنقول چیست؟ و ضابطه تشخیص آن

سوالی که مطرح است آن است که مطالبه وجه التزام ناشی از تخلف از شروط قولنامه ایی از حیث صلاحیت محاکم، جزء اموال منقول محسوب می شوند یا غیرمنقول؟

مطالبه وجه التزام ناشی از قولنامه ملک، منقول است یا غیر منقول؟

وجه التزام عبارت است از این که دو طرف قرارداد، تعهد نمایند چنانچه هر یک از طرفین از شروط قرارداد تخلف کرد، وجهی به عنوان جریمه به دیگری بپردازد. به استناد ماده ۲۳۰ قانون مدنی اگر وجه التزام تعیین شود حاکم نمی تواند آن را کمتر یا بیشتر نماید. از این ماده به «وجه التزام» یاد می شود.

ماده ۲۳۰ قانون مدنی:

اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف متخلف مبلغی به عنوان خسارت تأدیه نماید حاکم نمی تواند او را به بیشتر یا کمتر از آن چه که ملزم شده است محکوم کند.

در پاسخ به سوال باید گفت که ماهیت وجه التزام دین است و وفق ماده 20 قانون مدنی دیون در حکم منقول به شمار می روند. لازم به ذکر است که حقوق مالی که بر اشیاء منقول وجود دارد، به تبع موضوع خود منقول است؛ به عبارت دیگر، تمام حقوق دینی که موضوع آن پول یا مال منقول باشد و لو اینکه منشأ استحقاق آن غیر منقول باشد، در حکم منقول است.

ماده ۲۰ قانون مدنی: 

کلیه دیون از قبیل قرض و ثمن مبیع و مال‌الاجاره عین مستاجره از حیث صلاحیت محاکم در حکم منقول است ولو اینکه مبیع یا عین‌ مستاجره از اموال غیرمنقوله باشد.

 

شبکه های اجتماعی: